Tekstgrootte
Welkom op OBS Bijvanck! We vertellen je graag meer over de kernwaarden van Daltononderwijs en hoe we die op onze school in de praktijk brengen. We hopen je hiermee zo enthousiast te maken dat je eens bij ons wilt komen kijken!
In het Daltononderwijs betekent samenwerken dat leerlingen leren om mét en ván elkaar te leren. Zo ontdekken ze dat je samen verder komt dan alleen. Dit stimuleert niet alleen hun sociale vaardigheden, maar verdiept ook hun begrip van de lesstof.
Op OBS Bijvanck zie je samenwerken overal terug. Tijdens instructiemomenten werken leerlingen vaak in kleine groepjes aan opdrachten. We gebruiken hiervoor coöperatieve werkvormen. Dit houdt in dat kinderen gestructureerd samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken, waarbij iedereen een eigen rol en verantwoordelijkheid heeft.
Daarnaast stimuleren we groepsdoorbrekend werken. Zo leest een kleuter uit groep 2 bijvoorbeeld regelmatig met een leerling uit de bovenbouw. Dit is een mooie manier om de leesmotivatie en letterkennis te vergroten. Ook in hogere groepen hebben leerlingen die moeite hebben met lezen soms een leesmaatje om hun leesniveau en plezier te verhogen.
Buiten de lessen om organiseren we ook veel gezamenlijke activiteiten. Denk aan schoolreisjes, excursies en sportdagen die we vaak met meerdere groepen samen doen. Dat versterkt het groepsgevoel!
In het Daltononderwijs gaan vrijheid en verantwoordelijkheid hand in hand. Leerlingen krijgen, binnen duidelijke kaders, de vrijheid om keuzes te maken over hun eigen leerproces. Denk aan het plannen van taken en het stellen van prioriteiten. Met die vrijheid komt de verantwoordelijkheid om gemaakte afspraken na te komen en gestelde doelen te behalen.
Op OBS Bijvanck leren we kinderen om zelf keuzes te maken over de volgorde en het tempo van hun taken. Ze werken bijvoorbeeld met een weektaak, een overzicht van taken waaraan ze zelfstandig kunnen werken. Hierdoor leren ze om te plannen en hun taken binnen de afgesproken tijd af te krijgen. Ze krijgen ook inzicht in wat ze kunnen doen als ze klaar zijn met hun werk.
Een ander mooi voorbeeld zijn onze schoolpleincoaches. Leerlingen uit groep 7 worden opgeleid om tijdens de pauzes spellen te begeleiden bij de onderbouw. Dit geeft hen een belangrijke verantwoordelijkheid en leert ze om leiding te nemen en zorg te dragen voor anderen.
Zelfstandigheid is een belangrijke pijler van het Daltononderwijs. Het betekent dat leerlingen stap voor stap leren om steeds onafhankelijker te werken en te leren. Ze leren om zelfstandig problemen op te lossen, informatie te zoeken en hun eigen leerproces te sturen. Dit bouwt aan hun zelfvertrouwen en bereidt hen voor op de volgende stappen in hun onderwijsloopbaan.
Op OBS Bijvanck moedigen we leerlingen aan om zelf op zoek te gaan naar informatie en oplossingen te bedenken. We bieden ze de tools en de begeleiding om dit te doen, zodat ze steeds meer controle krijgen over hun eigen leerproces. Zo kunnen kleuters zelfstandig spelen of boeken lezen in de leeshoek in hun eigen gang. Leerlingen van groep 3 werken zelfstandig in de gang bij hun lokaal, en vanaf groep 4 kunnen de leerlingen aan de slag op ons centrale leerplein. Ze krijgen een Daltonpas mee, waarmee we hen het vertrouwen geven om daar rustig en zelfstandig aan hun taken te werken.
Ook betrekken we de leerlingen vanaf groep 5 in het oudergesprek. Leerlingen worden deelgenoot van hun eigen leerproces. We leren ze door dit gesprek kritisch te kijken naar hun eigen leren en de keuzes die ze maken. Dit helpt hen om hun leerroute verder te sturen vanuit eigen initiatief. In de bovenbouw maken we zelfs met de leerlingen persoonlijke leerdoelen.
In het Daltononderwijs draait effectiviteit om het optimaal benutten van de leertijd en het aanleren van efficiënte werkstrategieën. Leerlingen leren hun tijd goed te plannen en prioriteiten te stellen, zodat ze het maximale uit elke les en opdracht halen.
De weektaak speelt hierbij een belangrijke rol. Leerlingen leren hiermee hun werk te organiseren en hun tijd efficiënt in te delen. Dit vermindert onnodige afleiding en zorgt ervoor dat de leerlingen gericht aan hun doelen werken. Zo leren ze al vroeg hoe ze hun eigen leerproces productief kunnen maken. Denk ook aan de mogelijkheid om extra instructie te krijgen als dat nodig is, zodat de leertijd zo effectief mogelijk wordt ingezet.
Reflectie is in het Daltononderwijs het vermogen om terug te kijken op je eigen leerproces, keuzes en gedrag. Wat ging goed? Wat kan beter? Door hierover na te denken, ontwikkelen leerlingen zelfinzicht en leren ze van hun ervaringen. Dit draagt bij aan continue groei en ontwikkeling.
Op OBS Bijvanck leren we kinderen om te reflecteren en krijgen ze handvatten om kritisch naar hun eigen leren en eigen keuzes te kijken. Ze leren te bepalen wat ze al goed kunnen en waar nog extra oefening voor nodig is. Zo stellen ze doelen op voor een volgende dag, een volgende les of een langere periode. Dit proces helpt hen om steeds bewuster keuzes te maken en eigenaar te worden van hun eigen leerroute.
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je de Dalton-sfeer op OBS Bijvanck zelf komen ervaren? Neem dan gerust contact met ons op voor een persoonlijke kennismaking! We laten je graag zien hoe wij Dalton in de praktijk brengen.